Отстъпване и Прилепване – инструменти на воина на 21 век

ДА ГОВОРИМ ЗА ТАЙ ЧИ С МОНАХА ЧАЙНИК

Talking Tai Chi

Еп. 4 Отстъпване и Прилепване – Инструменти на воина на 21 век

Здравейте всички и добре дошли на „Да говорим за Тай Чи” с Монаха Чайник. Тук ще разглеждаме многото променящи живота практики, които започват с изучаването на Тай Чи, в това число даоизма, технологиите, преподаването и понякога тофуто.

Здравейте всички и добре дошли на епизод 4 от „Да говорим за Тай Чи” с Монаха Чайник. Миналата седмица говорихме какво се случва на един курс по Тай Чи, а днес ще изследваме ключовите концепции за отстъпването и прилепването в Тай Чи.
Ще се опитам да придам широта на темата, като се надявам да я запазя приложима за всички различни стилове и вариации на Тай Чи. И ще се опитам да направя концепциите полезни, какъвто е стилът Соево Сирене, приложими извън границите на тренировъчния салон.

Вие може да попитате какво е стилът Соево Сирене? Елате на teapotmonk.com и научете.

Да започнем, като първо разгледаме отстъпването. Отстъпването на физическо ниво е просто способността на тялото адекватно да отговори на постъпващ стимул. И чувствителността е ключът към успешното отстъпване. Ако си представите как удряте река, реакцията на водата ще е такава на отстъпване. Есенцията на водата е винаги да прави път, и все пак винаги да се връща обратно към центъра си. Така че водата е използвана метафорично в даоистките и Тай Чи кръгове, изключително поради тези причини. Не само защото е мека и отстъпваща, но и защото е способна да променя формата си, за да преодолее всичко по пътя си. Така че когато говорим за отстъпване, не говорим само за правене на път, а работим върху идеята за връщането обратно, за завръщането във вашия център и запазването на формата и посоката.
В стих 78 на Дао Дъ Дзин се казва: „Под небесата няма нищо по-меко и отстъпчиво от водата, но срещу твърдото и здравото нищо не е по-силно от нея.” И Уан Чанг Ю е написал нещо особено красноречиво за отстъпването. Той казва: „Тялото ви е трябва да е тъй леко и подвижно, че и перо да падне на него, да се усети, и муха да кацне, да го приведе в движение.” Винаги съм харесвал тази идея, макар че тепърва трябва да я постигам. По-скоро се хвърлям срещу насекомите, отколкото да отстъпвам пред тях. Но пък и аз не съм абстрактна идея в стар учебник. Аз съм човешко същество и това е важно да се помни, когато влезем в дълбините на митологичната и легендарна история на Тай Чи. И си мисля още, че мухите не са толкова важни. И това, върху което избирам да се съсредоточа, е умението да отстъпваме пред културалния, социалния и политически натиск на времето, в което живеем. Както казах и преди, това не означава просто правене на път, а по-скоро избирателно пристъпяне настрани, когато е уместно, вместо да си разбиваме главите право напред. На да се върнем на тренировката.
Като дете, бях луд на тема запълване на  албуми със снимки, рисунки, писма, автобусни билети, листа, всичко, което можех да намеря. И всички тези малки парчета и парченца ги залепях заедно в големи книги. Обичах да залепям разни неща, използвайки само брашно и вода за лепило, за да създавам нещо ново от стар материал.
Какво общо има това с Тай Чи?
Лепенето касае придобиването на неща, пренареждането им и придаването на смисъл. Вие придобивате информация от света, тълкувате я и после избирате да правите нещо с нея. Лепенето е като правене на албум за сетивата. „Вземаш полезното, останалото го изхвърляш” – казваше малкото драконче, и знаете ли, мисля си, че беше право. Защото не в подражаването ще намерите удовлетворение, нито в копирането на другиго, нито в пеенето на кавър версия. Въпросът е да пишете свои неща. Да, те могат да бъдат взаимствани. И да, могат да бъдат дори откраднати, но в крайна сметка става дума за вашето изразяване и интерпретация на тази работа. Трябва да захраните своята креативност, защото тя е всичко, което имаме. Лепенето е един от най-полезните инструменти в кутията ни с инструменти. Лепенето се учи в много различни упражнения, особено в Бутащи ръце. Целта е да останете в контакт с партньора си, за да можете още веднъж да изпитате това състояние на съществуване от физическия контакт. Ако останете спокойни, отпуснати и меки, сте способни да интерпретирате състоянието на другия човек. Неговото състояние на напрежение, на дишане, дали е вкоренен, заземен или извън баланс. Можете да усетите и потока на енергия в него, или липсата на такъв. И дори намерението му по знаците, които несъзнателно ви телеграфира. Така че лепенето и отстъпването са неотлъчно свързани и се разгръщат чрез тези контактни упражнения. Друго такова упражнение е просто да следвате движенията на партньора си, като поставите пръста си на опакото на дланта му. Задвижи ли се той, движите се и вие. Спре ли, спирате и вие. Отстъпи ли, вие се изнасяте напред. Изнесе ли се той напред, вие отстъпвате. И всичко това го правите със затворени очи. Това е за развиване на усещания и осъзнатост, които се предават при контакт. Тези конкретни упражнения можете да ги приложите в Тай Чи формата, или за упражнения като Седемте Звезди, Четирите Ъгъла, или при всички случаи на тренировки между двама души със или без меч.
На улицата лепенето се използва всеки ден. Това са вашите пробудени сетива от полето на земята под краката ви, от напрежението на пръстите на ръката, с която се здрависвате или от влагата на бузата, която току-що сте целунали. Това са парчета информация, към които оживявате. Това оживява вашето Тай Чи. Това го извежда от тренировъчната зала, това го вади от учебника.
Това е всичко за тази седмица. Заповядайте другата седмица, когато ще разгледаме вкореняването. Знам, че миналата седмица казах, че ще е тази седмица, но времето, уви, не ни го позволява. Отбийте се идния понеделник, когато ще разгледаме тази впечатляваща техника за пускане на издънки през сводовете на стъпалата.

За алтернативен поглед върху вътрешните изкуства посетете teapotmonk.com за спорни публикации, разпалени дискусии, проникновени интервюта и линкове към двата класически текста за Тай Чи: „Manual of Bean Curd Boxing” и разбира се „This is Tai Chi – 50 essential questions and answers”.
Ако имате коментар или предложение, изчуруликайте ми на @beancurdboxer или ми пишете на beancurdboxer@gmail.com